Reflecteren en onderwijs: een taxonomie
Het onderscheid tussen reflecteren, denken, leren, en leren reflecteren is onduidelijk. Er zijn allerlei vormen van reflecteren. Het is moeilijk deze te ontwikkelen. Het probleem is dat onderwijsdoelen met betrekking tot reflecteren in termen van studentengedrag ontbreken. Daarom is een taxonomie van reflecteren ontwikkeld naar analogie van de taxonomie van Bloom. Hierdoor wordt duidelijker wat eenvoudige, en dus gemakkelijke, vormen van reflecteren zijn, en wat moeilijke. Onderwijsdoelen kunnen zo effectiever worden bepaald. Reflectieve opdrachten kunnen beter worden gericht op de gekozen onderwijsdoelen. Het begrip reflectie en de taxonomie van Bloom zijn geanalyseerd, om deze taxonomie te kunnen toepassen op reflecteren. Hierbij werd geabstraheerd van doel, inhoud, context, hulpmiddelen, en moment van reflecteren. Reflecteren wordt in dit artikel geoperationaliseerd als het beantwoorden van reflectieve vragen. Het resultaat is een taxonomie van reflectie. Het karakteristieke van reflectie dat naar voren komt is dat steeds twee gedachtes worden vergeleken.
Download artikel: reflecteren en onderwijs: een taxonomie
[hr]