Beschrijving: wat is er gebeurd (feitelijk)?
Gevoelens: wat denk en voel ik daarbij/daarover?
Evaluatie: wat ging er goed en wat ging er verkeerd?
Analyse: wat kan ik hiervan leren?
Conclusie: wat had ik anders kunnen doen?
Actieplan: wat doen ik een volgende keer anders, wat neem ik mij voor?
Voor meer informatie over het model van Gibbs, ook hier beperkt, ga je naar het Engelstalige blog vanHelen Barrett.
[hr]Anderen bekeken ook deze content
Succesreflectie
Succesreflectie Deze tool is gebaseerd op het VESIt-model van Fred Korthagen, Ko Melief en Anke Tigchelaar en op de Appreciative Inquiry-methode van David Cooperrider. [the_ad id=”1337″] Succesreflectie brengt een bewustwordingsproces op gang door op een gestructureerde manier te werken vanuit positieve ervaringen. Doel Succesreflectie is bedoeld om Succeservaringen te delen. Een verbinding te maken tussen het onderwerp en
Docenten leren reflecteren
Wat in mijzelf raakt dit thema van reflectie het meest en waarom? Hoe kan ik mijn eigen (onbewuste) overtuigingen en waarden beter leren kennen door reflectie? Op welke manier kan ik mijn professionele handelen meer in lijn brengen met wie ik ten diepste ben? De kracht van reflectie van Fred Korthagen en Ellen Nuijten is een diepgravend en tegelijkertijd uiterst toegankelijk