googletag.pubads().setRequestNonPersonalizedAds(0)


Leervragen formuleren

Leren en reflecteren begint met het stellen van vragen. Welke kwaliteit, competentie of handeling is nu aan de beurt om je eigen te maken, zodat je resultaat behaalt.

Voor het formuleren van goede leervragen zijn twee dingen nodig:
een goed beeld van jezelf
en een omschrijving van de risching waarnaar je je wilt ontwikkelen

Om een goed beeld van jezelf te hebben, kan je allerlei testen maken. Denk aan
teamrollen
MBTI
enneagram en
Roos van Leary
Heb je een leidinggevende functie, dan adviseren we ook
managementrollen
situationeel leiderschap en
beïnvloedingsstijlen
Je mag maar hoeft niet alle testen te maken. Maar hoe meer informatie, hoe scherper het beeld.
Voor een nog beter resultaat schakel je je partner, collega’s en vrienden in. Laat hen de testen voor je invullen.
Heb je in het afgelopen jaar een assessment gedaan, dan is dit ook bruikbare informatie.

Leervragen gaan over visie en barrières.
Visie definiëren we in dit geval als wat wil ik bereiken.
Barrières gaat over datgene wat in de weg staat op je doel te bereiken.

Leervragen moet je niet veralgemeniseren, maar breng je in relatie tot je dagelijks werk.
Een goede leervraag gaat over jezelf, is enkelvoudig, is open, gaat over leren en is spannend.

Vanuit de leervraag interpreteer je alle gebeurtenissen in je werk en in je leven. Laat de ervaring maar komen. De kennis die dit oplevert, versterkt je kwaliteit, competentie of handeling.

Een leer- of reflectieproces begin je met een aantal leervragen, maar die liggen niet vast. Naar mate het proces vordert, komen we leervragen bij, worden leervragen opnieuw geformuleerd en kan het gebeuren dat er zelfs vragen afvallen.

Voorbeelden van leervragen:
Hoe moet ik een verandering doorvoeren waar ik eigenlijk zelf niet achtersta?
Mijn leidinggevende spreekt mijn mensen direct aan. Hoe kan ik dat veranderen?
Hoe kan ik de effectiviteit van mijn team verbeteren?



Gert Jan Schop

Reflecteren is een krachtig instrument om het effect van leerprocessen en veranderprocessen (sterk) te vergroten. Reflecteren gaat veel verder dan evalueren. In mijn werk gebruik ik regelmatig reflectiemethodieken. Op deze site deel ik graag methodieken, tools, artikelen e.d.. Doe er je voordeel mee!

Wat kan ik voor je betekenen?

Als adviseur, organisatiecoach en facilitator ondersteun en begeleid ik jou en/of je organisatie graag bij het leren, ontwikkelen, veranderen en implementeren. Reflectie en intervisie kan dan als tooling worden ingezet. Contact? Stuur een mail naar info@reflectiesite.nl.