In hoeverre durf ik in mijn professionele reflectie werkelijk ruimte te maken voor het niet-weten en het vertragen van mijn oordeel?
Welke vaste patronen in intervisie(groepen) houd ik misschien onbewust in stand en wat zou er gebeuren als ik die loslaat?
Hoe kan ik als facilitator of deelnemer het leren van anderen versterken zonder de regie of verantwoordelijkheid van hen over te nemen?
Het Intervisiespel van Linda Schlundt Bodien is een bijzonder waardevol hulpmiddel voor professionals die willen investeren in reflectie, teamontwikkeling en het versterken van hun leervermogen. Dit spel, dat zich op het snijvlak van coaching, intervisie en professionele dialoog bevindt, is ontworpen om intervisiebijeenkomsten te verdiepen en te verrijken met gestructureerde, creatieve werkvormen. Waar traditionele intervisieformats vaak leunen op vaste stappen en gespreksstructuren, nodigt dit spel uit tot variatie, intuïtie en verdieping. De kaarten zijn verdeeld in verschillende categorieën en stimuleren deelnemers om op een andere manier naar hun vraagstukken te kijken. Denk aan kaarten die gaan over perspectiefwisseling, vertraging, systemische reflectie of juist het versterken van actiegerichtheid. Daarmee is het spel zowel een inhoudelijk als procesmatig kompas voor begeleide en ongecoördineerde intervisiegroepen.
Een eerste belangrijk inzicht dat het spel oproept, is het besef dat reflectie niet vanzelf ontstaat in een groep. De kaarten maken zichtbaar hoe belangrijk het is om ritme, taal en richting te bieden aan een reflectief gesprek. Door de speelse en tegelijkertijd doelgerichte insteek ontstaat een gezamenlijke ruimte waarin professionals zich uitgenodigd voelen om dieper te gaan dan de oppervlakte.
Een tweede inzicht is dat er niet één juiste manier van intervisie is. Het spel legitimeert en ondersteunt diversiteit in aanpak: soms vraagt een casus om vertraging, soms om een confronterende vraag, soms om het inbrengen van andere stemmen of perspectieven. Het spel faciliteert deze variatie en leert gebruikers om bewust te schakelen tussen methodes en houdingen.
Een derde inzicht is dat het werken met het spel de rol van begeleider of facilitator aanzienlijk verrijkt. De begeleider wordt niet de ‘leider’ van het proces, maar eerder een regisseur van spelvormen, een hoeder van de groepsdynamiek en een verzamelaar van leeropbrengsten.
Het Intervisiespel is breed toepasbaar. Het kan worden ingezet in bestaande intervisiegroepen in onderwijs, zorg, overheid of bedrijfsleven, maar ook in startende groepen die nog zoekend zijn naar structuur en vertrouwen. Het spel werkt goed met en zonder externe begeleiding, mits deelnemers een minimale basiskennis hebben van intervisie of reflectieve gespreksvoering. Ook binnen trainingen, coachopleidingen of leiderschapsprogramma’s is het een waardevolle aanvulling, juist omdat het deelnemers dwingt tot vertraging, dialoog en meervoudig perspectief. Er zijn kaarten die het proces structureren, kaarten die inhoudelijke verdiepingslagen aanbrengen en kaarten die relationele patronen aan de orde stellen. Die combinatie maakt het spel verrassend rijk en flexibel inzetbaar.
Als geheel is het Intervisiespel van Linda Schlundt Bodien een waardevolle toevoeging aan het werkveld van professionele ontwikkeling en teamleren. Het is vormgegeven met zorg, inhoudelijk doordacht en praktisch toepasbaar. De kracht van het spel zit in de combinatie van creativiteit, structuur en diepgang. Het biedt houvast waar nodig, ruimte waar mogelijk, en diepgang waar de groep toe in staat is. Voor iedereen die de kwaliteit van reflectieve dialoog in professionele contexten wil versterken, is dit spel een aanrader. Het nodigt niet alleen uit tot andere gesprekken, maar tot een ander soort aandacht — en dat is misschien wel de grootste kracht van dit instrument.
Het Intervisiespel kopen? Klik op de afbeelding van het spel.
